
Vermoeden van hoogbegaafdheid?
Heb je al langere tijd het idee dat er sprake
is van hoogbegaafdheid bij je kind?
Bij Wijs en Wonder is het mogelijk om hier meer zicht op te krijgen. We bieden verschillende vormen van onderzoek aan om een zo goed mogelijk beeld te krijgen van jouw kind en wat hij of zij nodig heeft.
Twijfel je juist of dit beeld bij je kind past en wil je graag eerst wat meer lezen over hoogbegaafdheid? Klik dan hier.
Bij Wijs en Wonder is het mogelijk om verschillende vormen van onderzoek te laten verrichten. Onderzoek wordt bij ons ingezet om een beter beeld te krijgen van de mogelijkheden en uitdagingen van een kind. Het is niet altijd noodzakelijk om intelligentieonderzoek te laten verrichten, zeker niet als er al een goed beeld bestaat van het kind en het lekker in zijn vel zit. Onderzoek kan echter ook inzicht bieden in de mogelijkheden en uitdagingen van een kind. Het zorgt ervoor dat er nog beter kan worden aangesloten op wat het kind nodig heeft. Ook kan je denken aan onderzoek als er vragen zijn ontstaan over wat een kind in zijn of haar mars heeft, bijvoorbeeld doordat er zich moeilijkheden voordoen op school of thuis. Ook zorgt een asynchrone ontwikkeling vaak voor vragen over het niveau van een kind op de verschillende ontwikkelingsgebieden. In bepaalde gevallen is het gewoonweg noodzakelijk om intelligentieonderzoek te laten verrichten om de aanpassingen te krijgen die je kind nodig heeft.
Kinderen zijn zoveel meer dan wat wij kunnen onderzoeken, maar een helder beeld kan wel helpend zijn om al die mooie kanten tot uiting te laten komen.
Onderzoek
Wat is er allemaal mogelijk?
Er kan middels onderzoek gekeken worden naar de cognitieve capaciteiten en de opbouw van het intelligentieprofiel, de sociale ontwikkeling, de emotionele ontwikkeling en de executieve functies. Tevens kan er worden meegedacht over vermoedelijk dubbel bijzondere kinderen. In dat geval is er naast de hoogbegaafdheid mogelijk sprake van andere problematiek, zoals ADHD, autisme of angst. Wij zijn niet bevoegd om een stoornis vast te stellen, maar kunnen wel aangeven of een vervolgonderzoek elders verstandig kan zijn.
Afhankelijk van de vraag kan het onderzoek zo breed worden ingezet als nodig. Het doel van het onderzoek is om een zo duidelijk mogelijk beeld te schetsen van wat een kind nodig heeft. Wij streven ernaar om niet puur alleen een intelligentieonderzoek af te nemen, omdat hoogbegaafdheid zoveel meer omvat dan alleen het IQ. Toch bestaat de optie wel, omdat het in sommige gevallen het enige is wat nog nodig is voor de toegang tot bijvoorbeeld HB-onderwijs.

Hoe ziet een onderzoekstraject er uit?
-
We starten altijd met een gesprek met ouders. Hierin staan we uitgebreid stil bij jullie vragen en de wens om onderzoek te laten verrichten. We bespreken wat onderzoek kan opleveren en of dit het juiste moment is om het in te zetten.
Als er gekozen is voor een schoolobservatie dan wordt deze gepland tussen het gesprek met de ouders en de kennismaking met het kind. Op die manier wordt de schoolobservatie niet beïnvloed. Denk er als ouders aan om geen foto‘s van de website te laten zien als de schoolobservatie een wens is, zodat de schoolobservatie anoniem kan plaats vinden.
-
We starten altijd met een kennismaking met het kind voor we onderzoek gaan doen. Als er geen sprake is van een goede klik, dan zal dit van invloed zijn op de betrouwbaarheid van de testresultaten. Bovendien draagt het bij aan een veiliger gevoel op de dag van het onderzoek zelf en hopelijk ook meer nachtrust vooraf!
In overleg kan een kennismaking ook voorafgaand aan het gesprek met ouders worden gepland. -
Afhankelijk van de gekozen test(s) worden er één of twee ochtenden met het kind ingepland. We starten altijd even met een ouder erbij en wanneer het goed voelt, nemen we afscheid en gaan we samen aan de slag. De meeste kinderen vinden de taakjes leuk om te doen.
-
Na het onderzoek volgt er een gesprek met ouders over de resultaten. Er wordt vervolgens besproken of en hoe we verder gaan.
-
Na het resultatengesprek volgt er nog een onderzoeksverslag, waarin het onderzoek, de resultaten en adviezen schriftelijk worden toegelicht.
-
Indien gewenst, volgt er nog een gesprek met school om de onderzoeksresultaten toe te lichten en samen een verdere plan van aanpak te bedenken.
Intelligentieonderzoek
We streven ernaar om niet alleen een intelligentieonderzoek af te nemen, omdat dit een eenzijdig beeld geeft. Toch is de optie mogelijk, omdat het soms het enige puzzelstukje is dat nog nodig is. Dit onderzoek bestaat uit een afname van de WISC-V-NL of KIQT+. In overleg wordt gekozen welke intelligentietest het beste aansluit. Vervolgens volgt er een resultatengesprek en een onderzoeksverslag.
Begaafdheidsonderzoek uitgebreid
Dit onderzoek is eveneens gericht op het vaststellen van hoogbegaafdheid. Het onderzoek omvat hetzelfde als de ‘beknopte versie’. Tevens wordt er een schoolobservatie uitgevoerd en wordt er uitgebreid gesproken met de leerkracht. Vervolgens volgt er een resultatengesprek en een onderzoeksverslag.
! Denk er als ouders aan om geen foto‘s van de website te laten zien, zodat de school-observatie anoniem kan plaats vinden !
Aanvullend onderzoek:
Handelingsgericht onderzoek
Handelingsgericht onderzoek is gericht op het in kaart brengen van sterke en zwakke kanten binnen de sociale ontwikkeling, emotionele ontwikkeling en/of de executieve functies. Tevens kan er gekeken worden naar mogelijke angst- of stemmingsproblematiek. Na het onderzoek volgt er een resultatengesprek en een onderzoeksverslag. Uit het onderzoek volgen handelingsgerichte adviezen voor ouders, kind en school.
Begaafdheidsonderzoek beknopt
Onderzoek gericht op het vaststellen van hoogbegaafdheid. Dit onderzoek bestaat uit een intelligentieonderzoek (WISC-V-NL of KIQT+), vragenlijsten en een gesprek met het kind. In overleg wordt gekozen welke intelligentietest het beste aansluit. Vervolgens volgt er een resultatengesprek en een onderzoeksverslag.
Aanvullend onderzoek:
Dubbel bijzonder screening
Een Dubbel bijzonder screening is erop gericht om de eventuele aanwezigheid van een ontwikkelings-stoornis (zoals ADHD en autisme) te signaleren. Let op: het is niet mogelijk om bij ons een stoornis vast te laten stellen. Wel kan er worden nagegaan of vervolgonderzoek elders van belang is. Hiervoor worden verschillende ontwikkelings-gebieden onder de loep genomen, waarbij de focus ligt op de signalering van kenmerken. Na het onderzoek volgt er een resultatengesprek en een onderzoeksverslag.

Een label zegt niet alles over mij
Het vertelt je niet of ik boos ben of blij
Of ik graag piano speel of sport
En al helemaal niet wat ik later allemaal word.
Het geeft alleen maar weer wat ik laat zien met mijn gedrag
En daar zit zoveel meer achter dan dat je misschien zag
En wellicht laat ik wel kenmerken zien, laten we eerlijk zijn
Maar ik wil niet dat ik achter dat label verdwijn.
Dat je niet meer ziet wie er echt voor je staat
Dat je niet meer voorbij die grenzen van dat hokje gaat
Want zo zal je nooit begrijpen wie ik echt ben
En geloof me, hoe hard ik dan ook voor je ren
Die muren zijn hoog en moeilijk te doorbreken
Wat had ik dan graag gewild dat je nog wat verder had gekeken.
- Wijs en Wonder