
“Creativity is intelligence having fun”
- Albert Einstein
Groepsbegeleiding
Een plek waar hoogbegaafde kinderen zich verbonden en begrepen kunnen voelen door contact met gelijkgestemden. Waar ze zich kunnen spiegelen met peers en zich niet anders voelen. Waar ze samen kunnen lachen, zich creatief kunnen uitdrukken en kunnen leren over onderwerpen die ze interessant vinden.
En… waar niets moet!
Wil jij ook de magie van peers ervaren?
In onze peergroepen kunnen (vermoedelijk) hoogbegaafde kinderen zich naast intellectueel ook sociaal, emotioneel en creatief ontwikkelen onder professionele begeleiding. Het is een veilige plek waar gelijkgestemden zich met elkaar kunnen verbinden en waar ze de vrijheid kunnen voelen om zichzelf te zijn en hun eigen keuzes te maken.
Er wordt bewust niet naar doelen toe gewerkt, maar veelvoorkomende thema’s zullen wel aan bod komen. Denk hierbij aan perfectionisme, het durven maken van fouten, gevoelig zijn, aanpassen aan anderen, leren leren en de executieve functies. De groepen worden zo ingericht dat er enerzijds ruimte is om over deze thema’s te praten, maar anderzijds
zullen ze in spel- of creatieve opdrachten verscholen zitten.
Maar de echte magie ontstaat vaak toch tussen de kinderen zelf!
Ze leren van elkaar en durven zich meer te laten zien, doordat ze zich begrepen en geaccepteerd voelen.
Verbinden en
creatief denken
In de groepen ontdekken en onderzoeken we op een creatieve, speelse en ook lichaamsgerichte manier interessante onderwerpen en leer je tegelijkertijd jezelf kennen. We richten ons op het proces en het waarom; we gaan ervaren hoe dingen tot stand komen en werken naar een eigen creatie toe. Niets moet, omdat juist vanuit rust en ruimte de meeste creativiteit en wijsheid naar voren komt. Door een gevoel van veiligheid, vrijheid en jezelf kunnen zijn, kunnen we de mooiste dingen laten ontstaan. De groepen worden afgestemd op de behoeften en interesses van de kinderen. Wat is windkracht? Hoe werkt elektriciteit eigenlijk? Hoe kraak je een code? Wat weet je al over de ruimte? Hoe werkt het menselijk lichaam? Hoe worden auto’s gemaakt? Welke culturen kennen we? Waarom barsten niet alle vulkanen uit? Hoe schrijf je een boek? Hoe komt stof of een kledingstuk tot stand? Alle vragen zijn welkom!
De essentiële rol van creativiteit
bij hoogbegaafdheid
Creativiteit heeft een essentiële rol in leren, groei en innovatie. Het leidt tot denken buiten de kaders en het leggen van onverwachte verbanden, het biedt de mogelijkheid om zaken uit verschillende (nieuwe) perspectieven te bekijken en verscherpt de waarneming. Ook vraagt het om experimenteren, het nemen van risico’s en het groeien door fouten. Het is niet voor niets dat creativiteit hand in hand gaat met het oplossen van complexe problemen. Het leidt tot meer succes dan het systematische denken en analyseren. Bovendien kan creativiteit bijdragen aan de sociale vaardigheden, onder andere door het verplaatsen in andere perspectieven, zelfexpressie en aan een meer ontspannen gevoel.
Van nature hebben veel hoogbegaafden behoefte aan creatief denken. Het sluit vaak goed aan bij hoe ze naar de wereld kijken, waar hun kwaliteiten liggen en waar ze door uitgedaagd worden. Zo hebben ze vaak een hoge mate van nieuwsgierigheid, leggen ze snel verbanden en hebben ze vaak een groot verbeeldingsvermogen. Daarnaast hebben velen een scherpe waarneming en zijn ze al vlot in staat om verschillende perspectieven aan te nemen. Daarbij komt nog dat ze vaak al vanaf jonge leeftijd sneller moeilijkheden voorzien. Deze ‘continue vorm van risico-taxatie’ biedt steeds de kans om na te denken over mogelijke oplossingen voor deze potentiële problemen en op die manier vergroten ze hun creatieve denken.