Onze Visie op begeleiding
bij hoogbegaafdheid

“Bij Wijs en Wonder leren kinderen weer voelen wie ze echt zijn en hun talenten koesteren. Het pad hiernaartoe maakt ons niet uit. De norm is niet het enige perspectief. Bij ons is ruimte, aandacht en begrip voor de manier die het beste bij jou en jouw kind past! Samen kunnen we iets waardevols betekenen.”

Wijs en Wonder - Begeleiding bij hoogbegaafdheid

Hoofd + Hart + Handen

Voor hoogbegaafde kinderen is het vaak moeilijk om uit hun hoofd te komen. Ze ervaren vaak een constante stroom aan gedachten en verliezen daardoor het contact met hun lijf. Bovendien heeft het denken vaak de voorkeur gekregen boven het voelen of het doen. Dit is een makkelijke en voor hen bekende weg, maar het maakt ook dat ze hun gevoel en het écht ervaren van situaties gemakkelijker vermijden. Binnen Wijs en Wonder vinden wij het van belang dat er een goede balans is tussen denken, voelen en doen. Dit houdt in dat we streven naar cognitieve uitdaging, maar dat we ook uitgebreid stil staan bij de gevoelswereld van de kinderen. Dit doen we het liefst op een creatieve en ervaringsgerichte wijze. Op die manier dragen we bij aan meer zelfexpressie en helpt het de kinderen bovendien om te ervaren hoe iets voor ze is in plaats van dit te beredeneren. Ten slotte is het werken met de handen voor de vele denkers onder ons vaak een ontspannende bezigheid en dat is bij de hoogbegaafde kinderen geen overbodige luxe.

Verandering

Wat zou je moeten veranderen, wat is er mis?
Als dat wie je bent er allemaal al is?
Alleen, als goed niet goed genoeg meer is
en perfect zelfs maar gewoon.
Hoe blijf je bij jezelf als niemand je dat toont?

Weet dat alles wat je nodig hebt al lang in jouw bezit is
en dat alles wat je moet veranderen juist alleen die verkeerde blik is.

- Wijs en Wonder

Wijs en Wonder - Begeleiding bij hoogbegaafdheid
Wijs en Wonder - Begeleiding bij hoogbegaafdheid
Wijs en Wonder - Begeleiding bij hoogbegaafdheid - verandering
Wijs en Wonder - Begeleiding bij hoogbegaafdheid

Onze visie op begeleiding

In de huidige maatschappij zijn we erg gericht op het verbeteren en veranderen van zaken die afwijken, wat we het liefst ook toetsen aan de hand van een geformuleerd doel. Waar dit in sommige gevallen helpend kan zijn, geeft het in onze ogen vaak een verkeerd signaal af aan kinderen en jongeren. Alsof ze nu nog niet goed genoeg zijn. Wij vinden dat er veel meer ruimte moet zijn voor het mogen omarmen en accepteren van minder sterke kanten of gedrag dat als afwijkend wordt gezien in plaats van daar veel aan te moeten sleutelen. Wij geloven in de veerkracht en het proces van de kinderen en ouders zelf!

Dat betekent niet dat er geen ruimte is voor het richten op moeilijkheden. Het is juist goed om onder de loep te nemen wat er bij jezelf of je kind gebeurt. Het is alleen belangrijk om te beseffen wáárom iets veranderd zou moeten worden en of die wens ook daadwerkelijk uit jezelf of je kind komt. Vaak raken mensen te ver van zichzelf verwijderd en voelen ze druk om verandering na te streven die ze van binnenuit eigenlijk niet willen.

De begeleiding zal er dan ook op gericht zijn om samen te ontdekken waar de last ligt en van wie deze last is, welke vragen van binnenuit komen en welke gevoed worden door druk van buitenaf, waar het omarmen van imperfecties bevrijdend kan zijn en waar het toewerken naar een volgende stap juist versterkend kan werken. Alles vanuit de gedachte dat je nu ook al heel bent en dat ‘heel zijn’ niet iets is waar je naartoe moet werken; vanuit de acceptatie van moeilijke kanten zonder een directe focus op verandering hiervan.

Wij zijn hier niet om je te veranderen, je bent namelijk al precies wie je moet zijn!

Wijs en Wonder - Begeleiding bij hoogbegaafdheid - Rumi - I will meet you there
Wijs en Wonder - Begeleiding bij hoogbegaafdheid

We gaan niet op zoek naar één waarheid

Want elke omgeving waarin je je bevindt, vraagt een andere rol van jou of je kind. Hierdoor kunnen er gemakkelijk visieverschillen ontstaan met andere belangrijke volwassenen in het leven van je kind, zoals school of grootouders. En terecht ook, want andere contexten stellen andere eisen aan je en iedereen bekijkt een ander vanuit zijn eigen perspectief. Toch kan dit ook gemakkelijk voor frictie zorgen. Wij denken dat het van belang is dat deze verschillende visies naast elkaar kunnen bestaan. Samen zien we tenslotte meer. Als we niet op zoek gaan naar wie er gelijk heeft, maar gaan luisteren naar elkaar en ons gaan verbinden met elkaar, ontstaat er een meer betrokken samenwerking. Er komt meer ruimte voor begrip naar elkaar en voor het zoeken naar gelijkenissen, van waaruit de verschillen in een ander daglicht komen te staan. Het is een menselijke reactie om de schuld bij de ander te willen leggen. Ons brein beschermt ons graag op die manier. Toch geloven wij erin dat een duurzame samenwerking en positief resultaat begint bij jezelf. Bij het accepteren van de ander, bij het begrijpen van de grenzen van ieder mens, bij het inzien dat iedereen vanuit zijn eigen perspectief naar de wereld kijkt. Wanneer we ons blijven inzetten om te begrijpen wat onszelf en een ander drijft - wanneer we verder kijken dan wat goed of fout is - dan ontstaat er een plek waar echte verandering mogelijk is.

Wijs en Wonder - Begeleiding bij hoogbegaafdheid