Onze missie is verbinden

Verbinden met jezelf - verbinden met de ander - verbinden met de omgeving

Onze missie is om te verbinden. Verbinden met jezelf, verbinden met de ander, verbinden met de omgeving waarin je je bevindt.

Verbinden met jezelf, zodat je kind of jij als ouder sterker in je schoenen komt te staan. Door te weten wie je bent, waar je grenzen liggen, wat je interesses, kwaliteiten en uitdagingen zijn, leer je beter wat je nodig hebt en hoe je dit kan aangeven. Je leert bovendien een passend verhaal over jezelf te schrijven.

Door verbinding met jezelf is er tevens meer ruimte voor verbinding met de ander. Voor hoogbegaafde kinderen kan de aansluiting met andere kinderen moeilijk zijn. Dit kan er toe leiden dat contact met anderen onder druk komt te staan en er een vernauwde blik ontstaat ten opzichte van de werkelijkheid. Situaties worden sneller bestempeld als negatief, niet alleen omdat we geprogrammeerd zijn om dit beter te onthouden. Ons brein wil bovendien situaties kunnen inschatten om ons te kunnen beschermen. Goed of fout, veilig of onveilig, fijn of niet fijn. Het verhaal dat we onszelf vertellen is cruciaal en tegelijkertijd zo subjectief, ingevuld aan de hand van eerdere ervaringen, verwachtingen, regels en de bril die we opzetten in dat moment. Dit lichaamsgestuurde proces gaan we niet veranderen. Maar verbinding met jezelf en een goed bewustzijn van wie je bent of wat je nodig hebt, zorgt er dus wel voor dat je geen eenzijdig verhaal gaat schrijven.

De noodzaak van verbinding met de ander zal daarnaast iedere ouder bekend zijn. In de opvoeding van je kind kom je vele andere volwassenen tegen die een rol hebben in het leven van jouw kind. Zeker in het geval van obstakels op de weg is een goed contact met andere belangrijke betrokkenen zo belangrijk. En helaas is dit niet altijd vanzelfsprekend. Zeker wanneer je kind niet aan de norm voldoet. Wij pleiten daarom juist voor een goed contact met anderen die ook meedenken over het leven van je kind. Of dit nu de leerkracht, de grootouders, de trainer of een nieuwe partner is (of vul zelf in…), het komt een kind ten goede als de betrokken volwassenen oprecht met elkaar kunnen communiceren. Niet alleen op de laag van verstandhouding, maar ook op de laag van emoties. Want als iedereen goed in verbinding staat met zichzelf, kan er met een open blik en verwondering worden gekeken en geluisterd naar de ander. Het zorgt ervoor dat belemmerende eigen patronen, projecties, opvattingen, overtuigingen en ideeën minder een rol hoeven te spelen. In wezen kijk je in een gesprek met een ander altijd vanuit je eigen subjectieve beeld van de werkelijkheid tegen andermans subjectieve beeld van de werkelijkheid aan. En om elkaar daarin te kunnen zien en begrijpen, is het van belang om met nieuwsgierigheid en verwondering het contact aan te gaan. Door oprecht nieuwsgierig te blijven waarom de ander deze beslissingen maakt of ideeën heeft. Als iedereen maar bereid is om het perspectief van de ander te verkennen, kan er echte verbinding ontstaan van waaruit echt resultaat met elkaar kan worden bereikt. Dat betekent niet dat je het altijd met elkaar eens hoeft te zijn. Integendeel, wanneer er sprake is van een goede communicatie kunnen visies ook naast elkaar bestaan, maar hoeft het geen ‘welles-nietes spelletje’ te worden of een ‘ja, en amen’, terwijl er van binnen iets anders wordt gevoeld.

Out beyond ideas of wrongdoing and rightdoing is a field. I will meet you there.
— Rumi

Tenslotte zetten we ons in voor verbinding met de omgeving waarin je je bevindt, omdat het zo belangrijk is om je geïnspireerd te kunnen voelen, dankbaar te kunnen zijn voor dingen die je gelukkig maken en het gevoel te hebben dat je een plek hebt in die omgeving.

Benieuwd naar meer? Lees het in onze blog over ‘hoogbegaafdheid en de behoefte aan verbinding’.

Vorige
Vorige

Wijs en Wonder op Instagram

Volgende
Volgende

De theorieën achter hoogbegaafdheid